Medlemsbrev

Åbningstider: fre-lør-søn  kl. 13-17

Medlemsbrev August 2019.

Medlemsudflugten d. 1.9. til Fyn.

---er nu fuld tegnet. 50 interesserede medlemmere og ikke-medlemmer  har tilmeldt sig, og så er der ikke flere pladser.i bussen. Det erv ist første gang i kunstforeningens historie, at vi stået med sådan et luksus problem. Ved henvendelse til Lis Lauritzen, kan man komme på en venteliste,men chancen for en plads er begrænset.

Billeder af slagelse.

Vi nærmer os sidste udkald!!! Lørdag d. 21. september holder vi fernisering på den udstilling med motiver fra slagelse, hvor vi har brug for hjælp fra alle sider. Vi efterlyser malerier, akvareller eller tegninger med motiver fra Slagelse. IKKE FOTOS! Det behøver ikke være professionelle kunstneres værker. Det vi gerne vil vise, er hvordan byen så ud gennem kreative øjne fra gamle dage og op til vor tid.. vi har kendskab til mange, men langfra alle. Hvis du har eller er bekendt med nogen som har, så vil vi bede om lov til at låne dem til udstillingen fra d. 21.9.-20.10.. Vi lover at passe godt på dem. Ring eller skriv til formanden Knud Erik Sørensen, 22314796 , mail: k.e.s@pc.dk og aftal med ham hvordan og hvornår vi kan beskue værkerne. Vi regner med at hænge udstillingen op d. 19. eller 20. september, og vi garanterer for en festlig fernisering og borgmester John Dyrby kommer og åbner udstillingen.

Kustoder.!!!! Det evindelige hjertesuk.

Når vi afholder vores udstillinger i Det Røde Tårn, passer vi altid godt på værkerne. det indebærer, at der altid er mindst én person til stede fra udstillingen åbner til lukketid. Altid fredag-lørdag-søndag klokken 13-17. Det er frivilligt, ulønet arbejde og bestyrelsen tager altid sit nap med. Derfor er altid rart, at det ikke er os alen som der har opgaven, og derfor efterlyser vi frivillige, der gider tage en lille tjans,

lang eller kort.                                                                                                                                                                 Arbejdet går ud på at låse op, stille reklameskilte op på fortovet, brygge kaffe, så vi har noget at byde gæsterne og så ellers stå til rådighed, hvis gæsterne har lyst til at snakke eller kommentere værkerne.   Hvis du melder dig, er du ikke på forhånd forpligtet til noget, men forud for vil du få en mail, hvor du kan melde dig til en konkret dato, og du kan tage 2 eller 4 timer, som det nu passer bedst. Du er slevfølgelig velkommen til at tage en ven/ægtefælle med, hvis ikke du vil sidde alen.                                 Du vil selvfølgelig få en rundvisning forud for første vagt. Hvis du mener, at du vil give en hånd med en eller to i løbet af sæsonnen, så send en mail til sven-erik@kisswiss.dk .

Fortsat god sommer, og vi glæder os til at se jer og ikke mindst høre fra jer.

Husk: årets kunstudflugt søndag d. 1.9.2019.                  Turen går til Fyn.

Kl. 9.00 kører bussen i første omgang til Johannnes Larsen Museet hvor der bl.a. er en særudstilling med værker af Peter Brandes.

Kl. 12. spiser vi den medbragte frokost og derefter  kører vi videre til Måle på Hindsholm hvor vi skal besøge Kirsten Muchitsch.

Turen går videre til Odense hvor vi besøger grafikeren Ole Lejbach og senest vender vi hjem mod Slagelse.

Pris for medlemmer 400,-kr og inviter gerne ikke medlemmer med, de skal så betale 450,-kr.

God sommer, vi ses.

Medlemsbrev marts 2019

OBS! som noget nyt holder vi fernisering på en torsdag.

Nærmere bestemt Skærtorsdag d. 18. april kl. 11-13.

Det sker efter, at vi har afholdt møder med andre aktører i kunstlivet i Slagelse og er blevet enige om at prøve om  Kunst i Påsken er interessant for de kunstinteresserede i byen og omegnen.

Kunstneren vi viser i Røde Tårn i perioden d. 18.4.-26.5. er Pierre Beskow, som ifølge egne oplysninger er "født i første halvdel af forrige århundrede" i Norrköping, Sverige. Uddannet på Det kongelige danske Kunstakademi og har udstillet på bl.a. Charlottenborg, den frie, Statens Museum for Kunst i kunstforeninger i DK og udland.

Han beskriver selv sine værker som en rejse i billeder med nye og gamle "TILBAGEBLIK".

Billederne er ekspressive, vilde og farverige. Det er billeder af byer, huse, landskaber, mange med inspiration fra Paris. Genkendelige motiver og så alligevel med åben plads til at digte med på motivet.

Ved ferniseringen holder grafiker, arkitekt, og kunsthistoriker Per Ingemann åbningstalen og Pierre Beskow er selv til stede.

MERE NYT!

Søndag d. 28.4. kl.14 holder Pierre Beskow foredrag.

Omgivet af egne værker vil han fortælle om billederne, om sine tanker om kunst og om- ja, det kan vi jo ikke vide, så det er nok klogt af komme og høre selv. Foereningerserverer vin/vand.

Udstilling i efteråret.

Temaet er "billeder fra Slagelse" og det skal være akvarel, maleri, stik men ikke fotos.

Bestyrelsen har selv kendskab til nogle malerier, men langtfra alle, og der har vi brug for medlemmernes og jeres venner og bekendtes hjælp.

Det vi efterlyser er ikke kun værker udført af professionelle kunstnere men også gerne amatører, somhar dokumenteret  byen lige den dag inspirationen ramte dem.

Har I et eller  flere billeder, som vi må låne til udstillingen, eller kender I nogen som har, så giv formanden Knud Erik Sørensen et praj. Tlf. 22314796 eller mail: k.e.s@pc.dk

Medlemsudflugten bliver i år søndag d. 1.9. og turen går til Johannes Larsen museet i Kerteminde samt besøg hos 1 lokal kunstner. Udflugten afsluttes på Hollufgård i Odense.

Udførligt program følger senere.

Et sidste OBS!!!

Der er stadig medlemmer som ikke har betalt kontingent.

Venlig hilsen bestyrelsen.

Medlemsbrev januar 2019.

Der bliver noget at se på, når vi slår dørene op for udstillingen af Peter Bjørn Olsens skønne skulpturer og Kari Guddals billedvævninger.

Peter Bjørn Olsen var der lejlighed til at tage en forsmag på, da han den 10.-11. november 2018 var med i Kunst og Kirker og udstillede en række af sine små fine og forunderlige skulpturer i Kirke Stillinge Kirke, og

faktisk havde Slagelse Kunstforening også en udstilling af hans værkerfor 10 år siden. Men han tåler i dén grad et gensyn. Hans fortid som uddannet væver fornægter sig ikke, selvom det kan være svært at sætte

fingeren på, hvad det lige er der gør det. Men det er noget med rytmen,repetitionen i hans motiver, og hans leg med materialerne.

Kari Guddal har vi ikke haft før. Hun er oprindelig norsk, født 1952 i Oslo, men har boet i Danmark i en årrække. Hendes vævninger er i det store format, og deres tyste poesi ligger et sted mellem drøm og naturalisme. De er meget, meget smukke, og spiller stærkt sammen med Peter Bjørn Olsens skulpturer.

Digteren, forfatteren og forlæggeren Asger Schnack er en god ven af begge kunstnere, og vi er meget stolte over at han har sagt ja til at holde åbningstalen. Begge kunstnerne er til stede.

Sponsoraftale med Christian Bang, Vinitiv

Vi oplevede det en enkelt gang sidste år, men fra i år har vi en fast sponsoraftale med Christian Bang, som vil præsentere nogle af de vine han forhandler i sit firma Vinitiv, hver gang vi holder fernisering. På ferniseringen lørdag den 2. februar er det derfor slut med papvin og plasticglas, og endda er der mulighed for at få en god og seriøs snak med Christian Bang om den vin han har valgt til udstillingen og årstiden.

Kustoder

Der er altid plads til én til, der bruger – et par timer en fredag, lørdag eller søndag eftermiddag på at være opsynsmand/dame på vores udstillinger. Hvis man melder sig som frivillig, binder man sig ikke til noget som helst, men kan byde ind med fx klokken 13-15 eller 15-17 på en af vore åbningsdage. Tag en snak med vores kustodeansvarlige Sven-Erik Damgaard. Han er tilstede ved ferniseringen på lørdag.

Billeder med motiv fra Slagelse

Den 21. september 2019 slår vi dørene op for en udstilling af malerier eller akvareller, som kunstnere og amatører har malet i Slagelse gennem tiderne. IKKE fotos. Vi har kendskab til en række værker, men langtfra alle, som hænger rundt omkring i private hjem eller institutioner og forretninger. Derfor efterlyser vi allerede nu billeder, som vi må låne til udstillingen. Har du, eller kender du nogen som har, et eller flere billeder med motiv fra Slagelse. Det er ikke den kunstneriske kvalitet vi går efter; det er billeder der kan fortælle en historie om, hvordan Slagelse så ud engang, og hvordan den er kommet til at se ud nu. Giv os et praj, skriv en mail til kunstforeningens formand, Knud Erik Sørensen på k.e.s@pc.d